cq5dam.thumbnail.cropped.1500.844

Svarbiausias kapeliono darbas yra saugoti ir rūpintis karių žmogiškumu, tad ir dieviškumu žmoguje, nes juk esame sukurti pagal Dievo atvaizdą ir panašumą. Tad labai skaudu matyti, kaip karas griauna asmenų, galbūt tavo draugo, galbūt dar vaiko, žmogiškumą, pažymi interviu „Vatican News“ t. Andrijus Zelinskis SJ, vienas iš Kariuomenės, policijos ir kitų tarnybų Jubiliejinės dienos Romoje dalyvių iš Ukrainos.

1979 metais gimęs jėzuitas, studijavęs Italijoje ir JAV, tarp karių pradėjo darbuotis 2014 metais, kai Rusija pirmą kartą užuolė Ukrainą, nuo 2017 metų pradėjo eiti kariuomenės kapeliono pareigas visą darbo dieną, šiuo metu – vienas iš Ukrainos graikų katalikų apeigų kapelionų departamento vadovų. Jis taip pat yra vienas iš Lvovo katalikų universitete veikiančio Psichinės sveikatos instituto ir Kyjive 2024 metais atidaryto Traumų gydymo centro darbuotojų. Lvovo universiteto institutas ir Kyjivo centras buvo įsteigti tam, kad tirtų bei suprastų individualias bei kolektyvines civilių bei karių traumas, paliktas karo, taip pat siūlytų konkrečius būdus jas gydyti ar bent sumažinti jų poveikį.

Pasak t. A. Zelinskio SJ, kai jis kalba apie žmogiškumo ir dieviškumo žmoguje saugojimą, remiasi katalikiška teologine tradicija apie Dievo savybes: Dievas yra tiesa, Dievas yra absoliutus gėris, Dievas yra teisingumas ir Dievas yra grožis.

„Mums, karo tamsą išgyvenantiems žmonėms, svarbiausia nepamiršti, kad ir joje turime įžvelgti grožį. O jo yra daug: tai žmogaus širdies, pasirengusios tarnauti, pasirengusios dalytis, grožis. Tai matome tarnaudami ir Ukrainos kariams, ir civiliams, žmogaus širdyje yra tiek daug grožio, ir tai yra pergalės šaltinis, nes tik meilė pajėgi nugalėti. Buvimas žmogumi yra dovana ir reikalauja iš mūsų pastangų kuo labiau priminti dieviškumą, esantį žmogaus širdyje, žmogaus dvasioje. Tad man yra keturios kelią rodančios gairės: ieškoti tiesos, rinktis gėrį, ginti teisingumą ir kontempliuoti grožį net karo tamsoje“, – kalbėjo Ukrainos kariuomenės kapelionas.

„Sunku matyti, kaip griaunamas žmogiškumas, tikras ir įkūnytas žmogiškumas drauge, vaike, žmogiškoje būtybėje. Dar sunkiau tai, kad, pasaulis – o XXI amžiuje mes visi esame jo piliečiai – nenori to matyti. Jis nusigręžia nuo atsakomybės, jam atrodo, kad karas vyksta kažkur toli, nors dabartinis karas yra vienas žiauriausių karų nuo II pasaulinio karo pabaigos. Tad tenka stebėti, kaip grožį, tyrumą, patį žmogiškumą naikina ne tik tankai, bet ir noras išvengti kovos, nereaguoti, nesirūpinti, nejausti atsakomybės. Ir tai žaloja žmogiškumą. Fronte esančiam kariuomenės kapelionui iššūkių yra daug, bet, mano nuomone, moralinis iššūkis yra pats giliausias: visa tai matai ir supranti, kad pasaulis pasirenka to nematyti, nors kalbame apie tuos pačius dalykus – tiesą, teisingumą ir net grožį. Kenčia visų žmogiškumas ir šia žaizda turime pasirūpinti mes visi“, – svarstė t. A. Zelinskis SJ, kuris savo misiją susiejo su 2025 metų Jubiliejaus tema „Vilties piligrimai“.

„Būti piligrimu yra žmogaus prigimties dalis. Visi esame piligrimai šiame pasaulyje, keliaujame savo keliais ir svarbu, kad nebūtume vieni. Turime būti arti vienas kito, kad nepasiklystume šiuolaikinio pasaulio tamsoje. Labai svarbi pamoka, kurią išmokstame mūšio lauke, yra ta, kad žmogus negali būti vienas, jam reikia bendražygio, jis turi jaustis mylimas savo šeimos, vaikų, kuriuos gina, žmonos. Mums, krikščionims, svarbiausia prisiminti, kas yra mūsų vilties šaltinis. Todėl turime žvelgti į Nukryžiuotąjį. Nukryžiuotasis yra stipriausia žinia šiam laikui, kariuomenės kapelionams ir visiems Ukrainos žmonėms, kad nepasiklystų šio karo skausmo tamsoje ir nepamirštų Prisikėlimo. Negalime sustoti, turime eiti pirmyn, žingsnis po žingsnio, žvelgdami į Prisikėlimo rytą, ne vieni, bet visada kartu, su malda, su į Nukryžiuotąjį įsmeigtu žvilgsniu. Turime būti vieni su kitais, eiti kartu, atmerktomis akimis, nes net ir šioje tamsoje, šiame skausme visada privalome, visada turime išlikti vilties vyrais ir moterimis“, – kalbėjo Ukrainos kariuomenės kapelionas.

„Būti žmogumi reiškia ieškoti tiesos, reiškia rinktis gėrį, reiškia kovoti už teisingumą, ginti teisingumą ir taip pat kontempliuoti grožį“, – pakartojo t. A. Zelinskis SJ.

vaticannews.va

TURIME GINTI DIEVIŠKUMĄ ŽMOGUJE